tiistai 29. syyskuuta 2015

Joulukampanija IV osa (Analytics)

1. Tarkastele ensin yleiskatsausta, mitä siitä saat irti?
 Istunnot ovat olleet huipussaan 1. syyskuuta. Istuntoja on yhteensä ollut 76, käyttäjiä 41, sivun katseluita 471, sivuja/istuntoja 6,20, istunnon keskimääräinen kesto on ollut 00:07:04, välitön poistuminen prosenteissa on 42,11% ja uusia istuntoja 47,37%.

2. Paljonko aktiivisten asiakkaisen määrä on muuttunut?
Ensimmäisestä päivästä tähän päivään aktiivisten käyttäjien määrä on noussut 2 käyttäjästä 39 käyttäjään.

3. Kertooko kohorttianalyysi sinulle mitä?
Voit tarkastella käyttäjäryhmien käyttäytymistä ja tehokkuutta yhteisten attribuuttien perusteella.  Kohortti on joukko käyttäjiä, joilla on yhteinen ominaisuus. Esimerkiksi kaikki käyttäjät, joilla on sama hankintapäivä, kuuluvat samaan kohorttiin. Kohorttianalyysiraportin avulla voit eritellä ja analysoida kohorttien käyttäytymistä.

4. Asiakkaitten Geo -> kieli / sijainti.
 68,42% kävijöistä on ollut suomalaisia, 10,53% englantilaisia, 3,95% ruotsalaisia.
Kävijöitä on eri maista
- Suomesta
- Englannista
- Alankomaista
- Venäjältä
- Japanista
- Argentiinasta
- Australiasta
- Marocosta

5. Mitä sinulle kertoo Käyttäytyminen -> Uusi vs. palavaa analyysi?
Palaavia käyttäjiä enemmän kuin uusia käyttäjiä. Uusilla käyttäjillä on suurempi prosentti välittömässä poistumisessa.






6. Käyttäytyminen ->  Käyntitiheys ja paluu
 Suurin osa on tehnyt yhden istunnon ja sen aikana monta sivun katselua.


7. Käyttäytyminen ->  Sitouttaminen

8. Teknologia -> Verkosto
Savon koulutuskuntayhtymä 65,79%
mochahost.com 6,58%
cjsc er-telecom company samara 3,95%
digital ocean inc. 3,95%
ipv4 address block not managed by the ripe ncc 2,63%
alibaba.com llc 1,32%
computek solutions group 1,32%
dna verkot 1,32%
japan nation-wide network of softbank bb corp 1,32%

9. Mobiili -> Yleiskatsaus
 Käyttäjät ovat selanneet sivujani eniten tietokoneella 93,42% ja puhelimella 6,58%

10. Vertailu -> Kanavat tee erilaisia määrityksiä ja tulkitse tuloksia
 

11. Tutki Käyttäjäliikennettä (suomi) mitä sivut ovat ensinkatsottuja ja mihin he sitten menevät.
 Ensinkatsottuja sivuja ovat olleet etusivu, syyskampanja, verkkokauppa on avattu-sivu, tuotteet ja muita sivuja. Sitten he ovat menneet toimitusehtoihin, tuotteihin, kassalle, palautuskyselyyn, tietoa yrityksestä ja muille sivuille.

keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Ulkoasun muokkaus käytännössä


Sain ladattua oletusteeman ja purettua sen. Muokkasin otsikot, tekstin ja hintojen värit.

tiistai 15. syyskuuta 2015

Ulkoasun muokkaus kielet HTML ja CSS

Muistiinpanot

HTML tulee sanoista Hypertext Markup Language.
Hypertxt tarkoittaa Hyperteksiä 'tekstilinkkejä'. Aina kun klikkaa sanaa, se tuo sinut uudelle verkkosivulle. 

Markup 'Kuvauskieli' on ohjelmointikieli, jolla saadaan tehtyä tekstistä enemmän. Se voi vaihtua tekstistä kuviksi, linkeiksi, taulukoiksi, luetteloiksi ja moneksi muuksi. HTML on kuvauskieli, jolla  voidaan oppia.

CSS 'porrastetut tyyliarkit' tekee sivuista kauniit. Voi ajatella, että sen on kuin iho ja meikki, joka peittää HTML:n luut. 
Ensin opetellaan HTML ja sitten huolehditaan CSS:stä.

Ensin täytyy tehdä sivuille runko.
Ensimmäiselle riville pitää aina laittaa < ! DOCTYPE html > Tämä kertoo selaimelle mitä kieltä se lukee.
Toiselle riville < html > joka aloittaa HTML-dokumentin.
Viimeiselle riville  < / html > tämä päättää HTML-dokumentin. 

Asiat < > näiden sisällä ovat tageja.
Tagit tulevat lähes aina pareittain: avaava ja sulkeva.
Esim. < html > ja < / html >





maanantai 14. syyskuuta 2015

Tee-Se-Itse MyCashflow kaupan ulkoasun muokkaus

MyCashflow-teemat ovat tavallisia tiedostokansioita, jotka sisältävät kaikki teemassa tarvittavat kansiot sekä HTML- ja CSS-tiedostot.

Teeman voit luoda tekemällä uuden kansion haluamallasi teeman nimellä tiedostoselaimen alle ja lataamalla sinne sivupohjat ja muut teemassa käytetyt tiedostot.

Teema vaatii toimiakseen asetustiedoston joka sisältää oleellista tietoa teemasta ja sen toiminnasta, kuten kuvien kokoasetuksia, teemassa käytettäviä sanakirjan tekstejä mahdollisesti useilla kielillä ja muita teemakohtaisia asetuksia.

Teeman suunnittelijan olisi hyvä osata:
  • Perustiedot HTML-merkkauksesta.
  • Kuinka Internet-sivut muotoillaan tyylitiedostojen avulla.
  • Olla kokemusta Internet-sivujen suunnittelusta yleisesti.
  • Perusymmärrys siitä, kuinka Interface merkkaus toimii. 

Interface merkkauksen sydän ovat sen tagit, jotka vastaavat kaikesta muokattavan sisällön ja käyttöliittymän osien tulostamisesta sivupohjiin. Interface tagit kirjoitetaan aina aaltosulkeiden sisään, esimerkiksi {Products} tulostaisi tuoteryhmän tuotteet.
Tageilla on myös attribuutteja, joilla niiden tulostusta ja ominaisuuksia voi muokata. Attribuutit tulevat tagin nimen jälkeen kaarisulkeisiin.

Teeman tekemiseen ei tarvitse laajennuksia.

Nämä ovat teemassa pakollisia sivuja:
  • Etusivu (homepage.html)
  • Näyteikkuna (category-front.html)
  • Tuotelista (product-list.html)
  • Tuotekortti (product.html)
  • Sisältönäkymä (template.html)
  • Hakunäkymä (search.html)  
  Lisäksi kaupassa voisi olla:
  • Kaupan logo
  • Hakukenttä
  • Ostoskori
  • Kielivalikko
  • Päävalikko
  • Bannereita
  • Uusia tuotteita
  • Mainostettavia tuotteita
  • Asiakastilin navigaatio
Sivujen ulkoasun suunnittelun voi toteuttaa haluamallaan tavalla ja ohjelmalla. Lopputuloksen on oltava toimiva HTML-sivu, joka täyttää tekniset vaatimukset.
HTML-koodin on oltava validia. Myöskään CSS-tiedostossa ei saa olla kriittisiä virheitä. 
JavaScript- ja CSS-tiedostot laitetaan toimimaan minifyn kautta. Minify optimoi koodin ja poistaa siitä turhat välimerkit.

sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Laajennukset






HINNOITTELU

Email Marketing -palvelun käyttäminen maksaa 5 €/kampanja + 0,02 €/vastaanottaja. Voit lähettää kampanjoita ilmaiseksi 5 vastaanottajalle.

Pankkiyhteyden laajennuksen käyttö maksaa 25€ / kk (sis. alv 24%) 

Nettivarasto, TradeDoubler, Solteq Tekso, Procountor on maksullisia palveluita.

Noston käyttö on maksullista. Palvelun hinnoittelu perustuu Noston avulla aikaansaaduista myynneistä perittyihin prosenttiosuuksiin.

Flashnode on kuukausimaksullinen integraatiopalvelu pilvessä.

SMS-Marketing:
Tekstiviesti-ilmoitusten (tilaus- ja toimitusvahvistukset asiakkaalle sekä tieto uusista tilauksista ylläpitäjälle) lähettäminen maksaa 0,15 € / tekstiviesti.
Tekstiviestikampanjan lähettäminen maksaa 5,00 € / kampanja + 0,15 € / tekstiviesti / vastaanottaja.

HYÖDYT 

Currency converterin 
eli valuuttamuuntimen avulla voit esittää kaupassasi tuotteiden hinnat valitsemillasi valutoilla. Kun valuuttamuunnin on käytössä, myös asiakkaat voivat oletusteemassa itse valita kaupan hintojen valuutan.

Custom conversion 
laajennuksella voit tulostaa kaupan Kiitos tilauksesta -sivulle omia seuranta- ja konversioskriptejä tai muuta omavalintaista koodiasi.

EDI-Soft 
laajennuksen avulla voit käyttää verkkokauppasi toimituksiin mitä tahansa kuljetuspalvelua, ja hallita verkkokauppasi kaikkia lähetyksiä EDI-Softin Consignor-järjestelmän kautta. Laajennusta käyttämällä voit siirtää lähetysten tiedot sähköisesti eri kuljetusyhtiöihin ja tulostaa osoitekortit tilaukselle yhdellä klikkauksella.

Email Marketing 
laajennuksen avulla voit luoda sähköpostikampanjoita ja uutiskirjeitä.

Facebook
laajennuksen avulla saat käyttöösi Facebookin sosiaaliset pluginit – kuten tykkäys- ja jakamispainikkeet – jotka voidaan liittää verkkokauppasi ulkoasuteemaan.

Flashnode
Palvelun avulla voit yhdistää yrityksesi käyttämät ohjelmistot toisiinsa ja automatisoida niiden välisen tiedonsiirron.

Google AdWords
on Google tarjoama markkinointipalvelu, jonka avulla voit ostaa itsellesi mainoksia Googlen hakutulossivuilla.

Google Analytics
on ilmainen kävijäseurantaohjelma, jolla saat tietoa verkkokauppasi kävijämääristä, liikenteen lähteestä ja sijoittumisesta hakukoneiden tulossivuilla.

Googlen Search Console
työkalujen avulla saat tietoa verkkosivustosi hakutermeistä, hakuliikenteestä ja sijoittumisesta Google hakutuloksissa.

Hintaseuranta
on hintavertailupalvelu, jolla asiakkaat voivat etsiä tuotteita useista kaupoista kerralla sekä vertailla tuotteiden ominaisuuksia ja hintoja.

Matkahuolto
laajennuksen avulla voit tulostaa verkkokaupan hallintatyökalusta osoitekortteja tilauksille, jotka toimitat käyttämällä Matkahuollon palveluja.

NetBaron 
on pilvipalveluna toteutettu taloushallinta- ja kirjanpito-ohjelmisto, jonka tavoitteena on helpottaa taloushallinnan ja verkkokaupankäynnin yhdistämistä.

NetBooster
on affiliate-verkosto, joka tarjoaa monipuolisia ratkaisuja verkkokaupan verkkomarkkinointiin. NetBoosterin palveluihin kuuluu sosiaalisen median, hakusanamarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ratkaisuja.

Nettivarasto on verkkokauppojen palveluvarastoratkaisu, jolle voit ulkoistaa verkkokauppasi tuotevaraston ylläpidon. 

Nosto
palvelu luo asiakkaille automaattisesi personoituja tuotesuosituksia, jotka perustuvat asiakkaiden selaus- ja ostohistoriaan.

Pankkiyhteys
laajennuksen avulla voit automaattisesti lukea yrityksesi pankkitilille saapuvia viitemaksuja MyCashflow'n hallinnan maksutapahtumiksi.

Pinterest
laajennus lisää Pinterest-palvelun käyttämisen vaatiman JavaScript-koodin verkkokauppasi ulkoasuteemaan.

Posti Prinetti 
laajennuksen avulla saat liitettyä Postin kuljetuspalvelut MyCashflow-verkkokauppaasi ja tulostaa Postin osoitekortteja suoraan verkkokaupan hallintatyökalusta.

Procountor
on pilvipalveluna toteutettu taloushallinta- ja kirjanpito-ohjelmisto, jonka tavoitteena on helpottaa taloushallinnan ja verkkokaupankäynnin yhdistämistä. 

Redirectings
laajennuksella voit luoda uudelleenohjauksia määrittelemiisi osoitteisiin. 

SMS marketing 
laajennuksen avulla voit lähettää asiakkaille toimitettavat tilaus- ja toimitusvahvistukset myös tekstiviesteinä, luoda tekstiviestikampanjoita ja halutessasi tilata tiedon uusista tilauksista tekstiviestinä matkapuhelimeesi.

Snoobi 
on kävijäseurantajärjestelmä, jonka avulla keräät helposti tietoa verkkokauppasi kävijöistä.

Solteq Tekso
on monipuolinen taloushallinnon järjestelmä, joka sopii erityisesti kauppiaalle, jolla on verkkokaupan lisäksi useampia myymälöitä.

Tax Basis 
laajennuksen avulla voit määrittää EU:n ulkopuolelle tehtäville myynneille 0 % -verokannan. Tämä tarkoittaa, että tuotelomakkeella merkitystä myyntihinnasta ei vähennetä lainkaan veroa.

TradeDoublerin
kautta voit mainostaa verkkokauppaasi helposti laajan julkaisijaverkon avustuksella Suomessa ja monissa muissa Euroopan maissa.

TradeTracker
on tulospohjaisen kumppanuusmarkkinoinnin palvelu, joka toimii Suomessa ja monissa muissa Euroopan maissa. MyCashflow'n TradeTracker-laajennuksen avulla voit asettaa verkkokauppaasi käyttöön TradeTrackerin tarvitseman ostosten seurannan. TradeTracker-integraatio mahdollistaa myös tilaustapahtuman ja uuden asiakkaan rekisteröitymisen tapahtumana.

Vertaa.fi
on hintavertailupalvelu, jossa kävijät voivat hakea tuotteita kaikista palveluun ilmoittautuneista verkkokaupoista ja vertailla eri kauppojen tarjoamia hintoja.

Web Designer 
laajennus tarjoaa kaksi pääasiallista ominaisuutta:

1) Hakukoneoptimoinnin ja sisällön yksilöinnin työkalut

2) FTP-tunnukset 

Webhook 

on tiedonvälitysmenetelmä, jonka avulla verkkokehittäjät voivat luoda omia HTTP-kutsujaan, jotka suoritetaan jonkin määrätyn tapahtuman yhteydessä.

 





perjantai 11. syyskuuta 2015

Markkinoinnista

1.
a) Miksi Marko toivottaa hyvästi Facebookille? Miten hän sen perustelee?
Markkinoijan ei enää kannata sijoittaa rahaa Facebook-sivun tykkääjien keräämiseen.
Koska se ei ole kannattavaa ja Facebook on useaan otteeseen pudottanut Facebook-sivujen orgaanista näyttömäärää.

b) Mistä asioista olet samaa mieltä Markon kanssa? Perustele
Olen samaa mieltä, että Facebook-sivut ovat menettäneet merkityksensä.
Koska minua itseenikin on jo ruennut ärsyttämään Facebook, koska nykyään se on tylsä.

c) Mistä olet eri mieltä? Perustele.
 Olen eri mieltä siitä, että Facebook on edelleen ehdoton kingi liikenteen lähteenä.

2.
a) Mitä nopean myynnin (pikafix) keinoja ihmiset käyttävät? Mikälaisia havaintoja sinulla on näistä?
Facebook- ja sähköposti kikkoja, jotta saisivat äkkiä kauppaa.

b) Miksi kikka 3:nen saattaa aiheuttaa asiakkaan pettymyksen? Oletko samaa mieltä, perustele!

Ovelat kikat ovat yleensä epärehellisiä tai kikat ei vaan toimi.

c) Mitä he ovat Facebook tykkäyksistä? Oletko samaa mieltä?
Hyvä keino, jos ihmiset haluavat oikeesti itse tykätä sivuista ja tulevat 'luonnollisia teitä' sivuille. Eivätkä yritykset olisivat silleen että ''pliis, tykätkää.''  Olen samaa mieltä.

d) Mikä sitten toimii, jos kikat eivät toimi? Miten ja mitä, miten se voisi toimia sinun yrityksessäsi? 
Hyvä mainostus. Oikee viesti, oikealle ihmiselle, oikeeseen aikaan.

e) Mikä se olisi sinun viestisi ja kenelle sen osoittaisit?
Viestini olisi hyvä ja yksinkertainen ja osoittaisin sen asiakkaille.

f) Millainen on yksinkertainen myyntipuhe? Mitä siitä ajattelet, riittääkö se?

Kertoa mitä on tarjolla, miten se hyödyttää, mitä tehdä seuraavaksi. Kyllä se riittää, ei kannata rueta ajattelemaan liian monimutkaisesti.

g) "Ei luottamusta, ei kauppaa" Minkälaisia ajatuksia se sinussa herättää? Miten luottamista voidaan rakentaa?
Asiakkaat haluavat ostaa sellaisilta myyjiltä keihin he luottavat.
Myyjän pitää ottaa huomioon asiakkaan tarpeet, kuunnella asiakasta ja auttaa häntä, jolloin luottamusta rupee syntymään.

h) Ei saa piiloutua pasiivin tai "meidän" taakse. Miksi he näin neuvovat?
Koska ole oma itsesi ja puhu suoraan.

i) Mitä eroa on asiakkaalla ja ostajilla? Kumpi on tarkeämpi ja miksi? Miten asiakkaita saadaan?
Ostaja on joku, joka ostaa kerran tuotteen ja asiakas on joka ostaa jatkuvasti. Asiakas on tärkeämpi, koska pelkillä ostajilla ei voi rakentaa tuottavaa ja kestävää bisnestä. Pitää olla selkee suunnitelma, miten ostajia palvellaan ja miten heihin ollaan yhteyksissä, jotta heistä tulisi asiakkaita.

j) Ketä henkilöitä mainitaan oman osaamisensa tuotteistamisessa onnistuneita? Miten voi onnistua osaamisensa tuotteistemisessa?

Jari Parantainen, Mikko Hyppönen, Petteri Sihvonen, Jukka Rönkä, Matti Airaksinen, Jari Sarasvuo.
Täytyy valita riittävän kapea alue.

k) Mitkä markkinointikeinot tuovat pysyviä tuloksia?
Peruskysymykset, oikea viesti, suhteet asiakkaisiin, aktivoi asiakkaita käyttämään tuotteita.

 3.
a) George S. Patton on tiettävästi lausunut, että ”Hyvä suunnitelma toteutettuna tänään on parempi kuin täydellinen suunnitelma toteutettuna ensi viikolla.” Miten se voi olla ohjenuorana verkkomarkkinoinnnissa?
Ei markkinointia = ei tuloksia. Jos haluat tuloksia, unohda täydellinen kampanja ja tee se hyvä kampanja tai edes kohtalainen.

b) Miten palaute tulisi huomioida? Mitä itse ajattelet?

Palautteeseen ei kannata käyttää liikaa aikaa, koska muuten palautetta saa hirveän myöhään. Olen samaa mieltä.

c) Miten markkinointiin voisi saada makuja ja hajuja sinun mielestäsi?

Varmin keino saada aikaan hyvää markkinointia on ottaa päätöksen tekoon mukaan iso joukko ihmisiä. 


4.
Mitä ajatuksia se sinussa herättää? (esim. reaktioita pitää saada, mediavalinta ja asiakkaan mielentila,  yksi kokeilu ei riitä jne.)  
Uuden median kokeilu kannattaa aloittaa mainoksella, koska ainut vaihtoehto on kokeilla ja mittailla tuloksia.

Sähköisen kaupankäynnin perusteet, YHTEENVETO

torstai 10. syyskuuta 2015

Joulukampanjan raportti



Kyselyyn vastasi 11 henkilöä. 
Kyselyn mukaan tuotevalikoimani on tarpeeksi laaja ja kaikki olivat tyytyväisiä verkkokauppani toimintaan.
Verkkokauppani kehittämiseen oli laitettu, että voisi olla enemmän miesten koruja, kaulakellovalikoimaa ja sormuskelloja. 

Aion laajentaa vielä tuotevalikoimaa ensi vuoden aikana, enemmän miesten koruja valikoimaan.
Uutuutena lisään uutiskirjeen, jossa asiakkaat saavat tietoa tarjouksista ym....

Uutiskirje markkinointikeinona






Voisin käyttää uutiskirjettä verkkokaupassani markkinoinnin välineenä. Voisin tehdä verkkokauppaani lomakkeen, jonka avulla halukkaat voivat tilata uutiskirjeen. Lähetän uutiskirjeen halukkaiden sähköpostiin, missä kerron nykyisistä ja tulevista tarjouksista, kampanijoista jne...
Uutiskirje tulisi kerran kuukaudessa. 

UPS

UPS

UPS on maailman suurin pakettijakeluyritys ja johtava toimitusketjupalvelujen tarjoaja. Se mahdlollistaa monia palveluita, esim. tavara-, informaatio- ja rahavirtojen synkronoinnin.
UPS perustettiin vuonna 1907 ja sen toiminta kattaa yli 200 eri maata ja aluetta.
Sen avulla voi lähettää, seurata ja rahdata tavaroita.

Lähettäminen:

Valitse palvelu minkä kautta haluat paketin lähettää (UPS Express Plus, UPS Express...)
Valmistele paketti. Voit käyttää omia pakkausmateriaalejasi tai UPS:n pakkausmateriaaleja.
Toimita lähetys jollekkin UPS:n lukuisista toimipisteistä.

  • Mihin tämä lähetys on menossa?
  • Mistä tämä lähetys on tulossa?
  • Mitä lähetys sisältää?
  • Kuinka haluat lähettää?
  • Haluatko liittää viitenumeroita tähän lähetykseen?
  • Kuinka haluat maksaa?
  • Haluatko tilata noudon?

Seuranta:

UPS-seurannan avulla saat tiedot lähetyksen tilasta koko kuljetuksen ajan.
UPS-seurannan avulla voi seurata lähetyksiä monin eri tavoin ja näet lähetysten tilan, tiedot mahdollisista viiveistä sekä lähetyksen toimitusajan.
Vois seurata lähetyksiä esim. sähköpostitse, viitenumerolla.


Paketin lähettäminen Iisalmesta Pyhäjärvelle maksaa116,79 € (paino 1kg)
Paketin lähettäminen Iisalmesta Espanjaan Madridiin nopeimmalla toimituksella maksaa 324,15€ ja hitaimmalla 215,99 €




Oman verkkokaupan logistiikka

Logistiikka

Ostot tavarantoimittajilta:
Verkkokauppani tavarantoimittajat ovat KultaSepät ja HopeaSepät
Verkkokauppaani tarvitsen kaksi eri tavarantoimittajaa.

Tilausten järjestäminen:
Matkahuolto toimittaa tuotteet varastoon.
Kustannuksista vastaan itse.

Tuotteiden varastointi:
Varasto sijaitsee täällä Iisalmessa.Varastoin tuotteet tuoteryhmittäin.
Nyt alkuvaiheessa varasto on aika pieni, mutta jos tuotteita menee hyvin, niin suurennan varastoa.
Selvitän varastotilanteen investoinnilla aina kuukauden alussa. Pidän ylhäällä tuotteiden saldoja varastokirjanpidossa.

Tilausohjaus järjestelmä:
Asiakkaiden on helppo tilata verkkokaupastani. He valitsevat haluamansa tuotteet, lisäävät ne ostoskoriin, sen jälkeen siirtyvät kassalle, kirjoittavat yhteystietonsa ja paketin koon. Halutessaan he voivat rekisteröityä verkkokaupan asiakkaaksi, joilloin seuraava tilaus sujuu helpommin, tallennettujen tietojen ansiosta.
Tilausohjelmajärjestelmän pitää ilmoittaa minulle aina, kun uusi tilaus on saapunut sekä jos jokin tuote on loppumassa.

Lähetyksen järjestäminen: (kuljetus / toimitusvaihtoehdot)
Posti tai matkahuolto toimittaa tuotteet asiakkaalle.
Tuotteet toimitetaan asiakkaan postilaatikkoon tai asiakas voi itse noutaa paketin Postista tai Matkahuollosta.
Asiakas maksaa toimituskulut.

Tilausvahvistus ja tiedot toimitustilanteesta:
Asiakkaalle lähetetään sähköpostiin tilausvahvistus.
Asiakkaalle lähetetään tekstiviesti, kun paketti on haettavissa. 

Varaston täydentäminen:
Tavaraa tilataan lisää silloin, kun tilausohjausjärjestelmä ilmoittaa minulle, että jotkin tuotteet ovat vähissä. Seuraan myös tuotteiden saldoja itse.
Myyntierän suuruus riippuu kysynnästä.

Maksun varmistus:
Asiakkaalle lähetetään lasku tilatuista tuotteista, jos maksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, lähetetään maksumuistutus, jos sen jälkeenkään ei maksua ole suoritettu, lähetetään vielä uusi maksumuistutus, jonka jälkeen lasku menee perintään.

Vakuuttaminen:
Kiinteistövakuutus, omaisuusvakuutus, kuljetusvakuutus ja eläkevakuutus.

Asiakaskontaktit:  
Asiakaspalveluun voit ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla. Arkisin puhelintunti on 10-12.

Asiakkaan lähettäminen palautusten hoito:
Asiakkailla on 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita.
Asiakaspalautukset lähetetään asiakaspalautuspaketteina postin kautta.

Säilytä postin kuitti asiakaspalautuksesta.
Liitä palautuksen mukaan seuraavat tiedot:
– Nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi ja pankkitilinumerosi, jos maksoit verkkopankin kautta.
Liimaa paketin päälle palautustarra, jonka voit tulostaa kaupan Toimitusehdot-sivulta.
Minä itse maksan palautuksesta aiheutuneet kulut.

maanantai 7. syyskuuta 2015

Joulukampanjan suunnittelu

Joulukampanja kaikille verkkokaupassani kyselyyn vastanneille ja jotka ovat antaneet sähköpostiosoitteensa. He saavat alennus koodin.  
Alennuskupongilla (alennus koodilla) saa -20% kerta-alennusta tilaamastaan tuotteesta, jos tilauksien loppusumma on enemmän kuin 50,00€
Koodi on henkilökohtainen.
Kampanja-aika on 1.11.2015-1.1.2016


https://koruset.wordpress.com/kyselyt


Halusin tehdä bannerista näyttävän ja jouluisen.


Kävijöiden seuranta

Tulosten seuranta

Google Analystic

Sivun katselut kertoo onko sivuillasi kävijöitä, kauanko he ovat sivuilla ja kuinka monta sivua ladataan. 

Istunnot tarkoittaa kuinka monta yksittäistä istuntoa on tullut sivuillesi. 

Käyttäjät kertovat montako ihmistä on käynyt sivuillasi. 

Välitön poistuminen tarkoittaa, kun ihminen tulee sivullesi ja eikä ymmärrä mistä on kyse ja poistuu heti sivultasi. Se kertoo, ettei sivusi toimi hyvin tai he tulevat ottamaan yhteystietoja tai aukioloaikoja.

Uudet istunnot kertovat, kuinka moni sivustolle tuleva ihminen on ensimmäistä kertaa siellä.

Mistä asiakkaat tulevat?
Organic Search tarkoittaa, että ihmiset tulevat ilmaisten hakutulosten kautta.
Direct = ihmiset kirjoittavat sivuston osoitteen.
Referal = tullut linkin kautta
Social = sosiaalinen media
Display = Display mainonta
Paid Search = jos tekee Adwordsia

Mitä Analystic seuraa asiakkaiden tuloliikenteestä?
Kuinka paljon uusia istuntoja on tullut, kuinka paljon ihmiset viettää aikaa, mitkä on parasta liikennettä ja mitkä ovat potenttiaalisimpia asiakkaita.

Asiakkaat ovat tulleet verkkokauppaani seuraavista osoitteista:
moodle.sakky.fi
www.event-tracking.com
qualitymarketzone.com
www.Get-Free-Traffic-Now.com
Blogger

Mitä tavoitteita voi asettaa Analytics työkalun avulla?
Myynti, yhteydenotto, esitteen lataus


 Asetin nämä tavoitteiksi, koska haluan seurata, kuinka kauan asiakkaat viipyvät verkkokaupassani tehdessään ostoksia.
Ota yhteyttä tavoitteen valitsin siksi, koska haluan tietää kuinka moni asiakkaista haluaa ottaa yhteyttä.
Haluan myös seurata kuinka montaa eri tuotesivua asiakas katsoo.



 









Verkkokaupan perustaminen kokemuksia / asiakaspalvelua

Verkkokaupan perustaminen kokemuksia / asiakaspalvelua

Käytä sellaista verkkokauppa-alustaa, jolla voi rakentaa edellytykset menestyksekkäälle verkkokauppakäynnille. Kaikki perusjutut on syytä olla kunnossa.
Hakukoneoptimointi ja markkinoini, mm. some-näkyvyys on tärkeää, jotta kauppa löydetään.

Hyvät tuotekuvat ja tuotekuvaukset antavat asiakkaalle positiivisen kuvan tuotteesta. Usein monikanavaisessa näkyvyydessä käytetään tuotetietojen hallintajärjestelmiä.
Luo asiakkaalle mahdollisuus tutkia vain niitä tuotteita, mitä asiakas itse haluaa. 

Kaikki mahdolliset ostamisen esteet täytyy poistaa. 
Huolehdi, että mahdolliset toimituskulut on laskettu loppusummaan jo ostoskorissa ennen kassalle tuloa.
Nykyään tilauksia tehdään enemmän mobiililaitteilla, joten niidenkin täytyy toimia esteettömästi.

Verkkokaupan pystyy tekemään suhteellisen halvalla, mutta sen kannattavaksi saaminen on toinen juttu. 
Täytyy olla hyvä liikeidea ja toimintasuunnitelma. 

Nettikaupan perustamiseen neuvoa voi hakea mm. kunnan yritysneuvojalta.

Ei tarvitse olla tietokonenörtti, mutta verkkokaupan tekninen toteutus kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Kirjanpito kannattaa antaa tilitoimiston tehtäväksi.

Markkinointiin kannattaa panostaa. Kilpailu verkossa on kovaa ja erottusen eteen täytyy tehdä töitä. 

Verkkokauppaa perustaessa täytyy huomioida: kenelle myyt, paljonko tuotteita on ja millaisia ne on, kuka hoitaa lähetyksen?

 







perjantai 4. syyskuuta 2015

Some antaa supervoimat

Muistiinpanot

Tärkeät pointit:

- Ammatillinen verkkobrändi koostuu olemuksesta, kanavista, läsnäolosta ja toiminnasta. 

- Kasvata pääomasi arvoa. 
Kolmen tietämisen malli, pitää tietää miksi? kuka? miten? 

- Mitä lisäarvoa uraan ja ammatilliseen kehittymiseen?
  • jatkuva oppiminen
  • osaaminen ja asiantuntijuus näkyväksi 
  • työmarkkinoilla on-line
  • verkostoituminen
- Tee konkreettinen suunnitelma
 
 Sisältö = tietoa, joka osallistaa, auttaa, viihdyttää tai opettaa vastaanottajaansa. 
- Hyvä sisältö on hyödyllistä ja tavoitteellista, vaikuttava ja tuottava.



Samaa mieltä:

 Olen samaa mieltä hyvästä sisällöstä. 
 Verkostoituminen tekee hyvää yrityksille, sen avulla saadaan uusia asiakkaita ja lisää näkyvyyttä.


Eri mieltä:

En ole erimieltä mistään.

Logistiikka

Logistiikka

Logistiikka käsittää tuotteiden virran aina valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle saakka.
Tuotteiden sisäänostot ja varastointi sitovat suuren osan verkkokauppayrityksen varoista. Suuremmat kertahankinnat ovat huomattavasti edullisempi vaihtoehto verkkokaupalle. Ylisuuret ja väärin ajoitetut sisäänostot voivat johtaa maksuvalmiusongelmiin.On tärkeää löytää sopiva tasapaino tuotteiden hyvän saatavuuden ja varaston sitoman pääoman välille.

Verkkokauppiaat hankkivat useiden asiakkaiden tilaamat tuotteet kerralla toimittajalta. Osa tilaustuotteistä toimitetaan suoraan valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle, jolloin tuotteita ei varastoida ollenkaan. Tilaus voidaan ohjata kokonaan toimittajalle, jolloin vältetään päällekkäiset työvaiheet. Tilauksen vastaanottamisesta ja toimittamisesta kannattaa lähettää asiakkaalle tietoa. Se on hyvää palvelua ja lisää luottamusta.

Hyvä logistiikka antaa asiakkaalle mahdollisuuden valita hänelle sopivimman noutopisteen. Asiakas saa seurantakoodin, jolla voi seurata lähetystä. 
Asiakkaalle lähetetään saapuneesta tilauksesta sähköinenviesti haluamallaan tavalla.
Kotiinkuljetukset parantavat asiakaspalvelua ja saa isotkin tuotteet myyntiin.

Logistiikkaketjun avulla tuote kulkee valmistajalta loppuasiakkaalle.


Yritys maksaa kustannukset.


Omasta näkökulmasta

Verkkokaupassani pienennän varastoriskiä pitämällä valikoimissa tilaustuotteita, jotka toimitetaan suoraan valmistajalta tai tukkurilta ilman välivarastointia.
Pyrin seuraamaan verkkokaupan logistiikan tehokkuutta ja toimitusten tuottavuutta eri mittareilla. Esim. varaston kiertonopeus, palautusprosentti ja toimitusten tuottavuus.




torstai 3. syyskuuta 2015

Verkkokauppa.com

Verkkokauppa.com tunnetuin ja suurin nettikauppa

Verkkokauppa.con on perustettu 1992. Perustaja on Samuli Seppänen, joka perusti Verkkokauppa.comin jo nuorena miehenä. Verkkokauppa.comin varasto on toiminut Jätkäsaaressa marraskuusta 2011 saakka ja sitä ennen Ruohonlahdessa.
Kyse ei ole tavanomaisesta kaupanalan yrityksestä vaan nimen omaan nettikaupasta. Myöhemmin lisätty muutama myymälä liiketoimintaan. Tehnyt sähköistä kauppaa todella kauan.

Listautuminen pörssiin on tuonut järjestystä asioihin ja on määrätynlainen rutiini. Tiedottaminen on nykyään säänneltyä. 
Syy siihen miksi verkkokaupalla on mennyt hyvin on, että kauppa on verkossa ja digitaalisen murron myötä ihmiset eivät osta enää niin paljon kivijalkamyymälöistä.
Kun on kova kasvu täytyy pitää huoli, että logistiikka toimii ja  asiakkaat on tyytyväisiä.

22 eri päätuotealuetta. Tuotteita on jääkaapista tietokoneisiin ja ruohonleikkureista leluihin. Yleisesti verkkokaupat kisaavat kivijalkamyymälöitä vastaan.

Tulevaisuuden suunnitelmissa Samuli kertoo hakevansa kasvua uusista päätuotealueista ja valmistajista. Ruuan ja juoman myyntiin aiotaan panostaa. (Se näkyy verkkokaupassa, ruuan ja juoman valikoima on kasvanut.)
Verkkokaupan tase on merkittävästi vahvempi, antaa mahdollisuuksia uusiin hankkeisiin ja projekteihin. Heidän näkyvyys on kasvanut valtavasti, siksi he ovat menestyneet ja erottuneet muista kilpailijoista.

AdWords ja avainsanat




Käytin avainsana suunnittelijaa ja sieltä löysin paljon eri avainsanoja.

Tilausten käsittely


Tuoteryhmät ja alatuoteryhmät

Tuoteryhmät ja alatuoteryhmät

Tuoteryhmät oli helppo suunnitella, koska tiesin mitä haluan kaupassani myydä. 

Kaulakorut 
- kultakaulakorut
- hopeakaulakorut
- helmikaulakorut

Korvakorut
- kultakorvakorut
- hopeakorvakorut
- timanttikorvakorut
- helmikorvakorut

Sormukset 
- kultasormukset
- hopeasormukset
- kihlasormukset
- timantti- ja vihkisormukset

Rannekorut
- kultaiset rannekorut
- hopeiset rannekorut

Kauppa