tiistai 15. joulukuuta 2015

Mainoksen kohdentaminen

1) Google ja Facebook mainonnan merkittävimmät erot, hyvät puolet ja huonot puolet? + OMA MIELIPIDE
Google mainos näkyy silloin kun käyttäjä hakee jollain tietyllä hakusanalla tai hakulauseella, jolloin mainos näkyy ainoastaan kohderyhmälle. Facebookissa mainos voidaan kohdistaa tarkasti käyttäjä tietojen ja käyttäytymisen perusteella. Myös klikkauksien ja tykkäyksien voidaan kohdistaa mainoksia. Googlella pystytään kohdistamaan selkeämmin kuin Facebookilla. Facebook mainonta on hintavaa. Mielestäni Google on parempi, koska sieltä löytää helposti haluamansa tuotteet jne. 

2) Minkälaisia neuvoja annetaan mainosversioiden hyödyntämisessä? + kerro esimerkki, miten sitä  voi hyödyntää omassa projekktissasi. 
Mainosversioilla on erilaisia tapoja mainostaa. Suoramainonnassa on hyödynnetty kohdentamista kirjeillä, lisäämällä vastaanottajan etunimen viestin alkuun. ''Moi Pasi!'' Räätälöinti ja eri versioiden tekeminen lisää kustannuksia. On tärkeää kohdistaa mainos oikein sekä että viestin kohdistaa oikeille henkilöille. Voisin itse hyödyntää mainosviestiä ja laittamalla siihen vastaanottajan etunimen viestin alkuun. 

3) Miehet juttelevat mainosten linkittämisestä. Miten ne tulisi linkittää? Onko sinulla hyviä tai huonoja kokemuksia mainoslinkeistä. Kerro jokin kokemus. Ellei ole hanki sellainen, etsi mainoslinkki ja /tai banneri ja klikkaa.
Linkittämisessa on tärkeää, että linkistä tulee esille mikä on mainoksen idea ja mikä on sen kohderyhmä. Minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia mainoslinkeistä. Yleensä kun painan mainoslinkkiä tai banneria, olen päässyt sinne minne halusinkin ja mainoksesta kävi selvästi ilmi, mitä mainostaa.

4) Mitä tässä ohjelmassa kerrotaan sukunäköisyydesä?  Mitä siitä itse ajattelet?
Sukunäköisyydestä sanotaan, että mainoksen ja itse sivun täytyy olla samannäköisiä ja olevan niissä samoja elementtejä. Asiakkaan kokemus vahvistuu. Mielestäni tämä on tärkeää.

5) Mitä ogelmia oli mainoksessa, jossa oli sanomana "Palloja kaikkiin lajeihin?"
Ongelmi oli se, että kohderyhmä oli todella laaja.

maanantai 14. joulukuuta 2015

Mainospilari



Ostoskärry




Stationlight









Haluan mainokseni herättävän ihmisten huomion ja että he katsovat kaikki kuvat. Mainoksessa käytin samaa fonttia kuin slouganissa ja myös suunnilleen samoja värejä. Haluan tuoda identiteettini tarkka, moderni sekä kirkas mainoksessa esiin. Ensimmäisessa kuvassa nainen tuo esiin modernia. Mielestäni mainokset sopivat hyvin yhteen, koska kaikissa silmälasit tulee esille.

torstai 10. joulukuuta 2015

Liikenneväline mainos



Valitsin koko perän, koska mielestäni siinä on mainokselle hyvä paikka ja ihmiset näkevät sen helposti. Haluan sen kiinnittävän ihmisissä huomiota sekä että he vierailisivat verkkokaupassa. 

keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Abribus




Abribus mainokseni koskee huononäköisiä. Keksin osoitteen mistä ihmiset voisivat tilata silmälaseja. Käytin mainoksessa keksimääni slougania sekä värejä.

perjantai 13. marraskuuta 2015

Kuvamaailma


Valitsin kuvan, koska huonolla näöllä lukeminen on hankalaa, mutta oikeanlaiset silmälasit tekevät siitä helppoa. Haluan ihmisten ajattelevan, että silmälasit tekevät lukemisesta helppoa, jos on huono näkökyky. Kohderyhmälleni tärkeää on saada hyvä näkö silmälasejen avulla. Identiteetti näkyy kuvassa tarkkana.


Valitsin kuvan, koska kauaksi voi nähdä tarkasti silmälasejen avulla. Haluan ihmisten ajattelevan, että kaukonäkö on myös tärkeä. Kohderyhmälleni on tärkeää hyvä kaukonäkö. Identiteetti tarkka korostuu kuvassa. 

Valitsin kuvan, koska silmälaseja on paljon erilaisia, eri värisiä, ei mallisia jne.. Varmasti jokaiselle silmälaseja tarvitsevalle löytyy mieluiset lasit. Haluan ihmisten ajattelevan, että silmälaseja on paljon erilaisia. Kohderyhmälleni on tärkeää löytää heille mieluiset silmälasit, että asiakas on tyytyväinen ulkonäköönsä. Identiteetti moderni korostuu kuvassa, koska laseja on niin paljon erilaisia.

torstai 12. marraskuuta 2015

Slogan




''Tarkempi tulevaisuus'' on tuotteeni slogan. Käytin tuotteeni tarkka- identiteettiä sloganissa. Teksti on moderni ja fontti on selkeä. 

 

Värimaailma

Haluan käyttää sinisiä sävyjä ja myös vähän violettia. Värit erottuvat hyvin kuiteskin toisistaan. Mielestäni nämä värit sopivat identiteettiin, koska sininen kuvastaa kirkkautta sekä minulla ensimmäisenä tuli mieleen sinisen sävyt silmälaseista.

torstai 5. marraskuuta 2015

Suunnitelma ulkomainonnalle

1. Käytän ulkomainontaa, että saisin lisää asiakkaita ja näkyvyyttä. Haluan, että ihmiset huomaavat mainokseni ja että mainos on heidän mieleen. Mainoksen nähneen ihmisen haluan soittavan tai tulevan suoraan liikkeeseen.

2. Kohderyhmälleni tärkeää on hyvä näkö, koska ilman hyvää näkökykyä ei oikein voi tehdä mitään. Mainokseni on näyttävä jossa panostan kivaan fonttiin ja väreihin ja että tuotteeni tulee esille.

3. Identiteetti näkyy markkinoinnissani modernisena kehyksinä, tarkkana ja kirkkaana silmälaseina. Suunnitelmani identiteettiä - tarkka, haluan korostaa.

4. https://docs.google.com/spreadsheets/d/13HGNcRvGcfk1KYCi_Nj-k_BozGr9FOSC9rW9wu9J0-A/pubhtml

maanantai 2. marraskuuta 2015

Kirjasintyypit

Fonttien ulkoasu sopii projektini identiteettiin, koska molemmat fontit ovat selkäitä ja helppolukuisia.
Tuotteenani on silmälasit, joten fontiksi ei sopisi esim. Brush Script, koska se olisi liian epäselvä.

 

sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Markkinoitiviestintä kampanijan perusajatukset

Markkinointisuunnitelma

Markkinoitava tuotteeni on silmälasit.

Markkinoinnin tavoitteeni on herättää asiakkaissa mielenkiintoa sekä halua ostaa tuotettani. Haluan saavuttaa markkinoinnilla näkyvyyttä ja lisätä myyntiä 15 uudella myynnillä kahden viikon aikana vuoden loppuun mennessä.

Asiakkaitani ovat silmälaseja tarvitsevat iäkkäät ihmiset, joilla on huono näkökyky. 

Saavutan tavoitteeni tarjoamalla iäkkäille asiakkaille, joilla on huononäkö, heidän näköisensä silmälasit. Oma asenteeni on ystävällinen ja reipas. Palvelen asiakkaita henkilökohtaisesti ja välittävästi. 
Asiakkaat etsivät heidän ulkonäköönsä sopivia laseja ja joita on miellyttävä pitää päässä. Silmälasit eivät saa olla epämukavat eikä aiheuttaa ''keinumisilmiötä.'' 

Silmälasit ovat nykyään modernisia, eivätkä tylsiä. Laseja löytyy monen eri mallisia ja värisiä. 
Silmälasini ovat sen takia erikoisia ja erottuvat muista kilpailijoista, koska yhdet lasit parantavat sekä kaukonäköä että lähinäköä. Asiakkaan ei tarvitse ostaa monia eri laseja, vaan yhdet riittävät. 

Eli nyt huononäköisten tarvitsee ostaa vain yhdet silmälasit ja ne auttavat näkökykyä paranemaan. Voin taata, että jokaiselle asiakkaalle löytyy mieluiset silmälasit, koska malleja on monenlaisia. Sankoihin saa kauniita koristavia kuvioita sekä värimaailma on todella laaja. 

Tämä vaihtoehto on todella hyvä etenkin vanhemmille ihmisille, ettei heidän tarvitse vaihtaa silmälaseja eikä ostaa monia erilaisia. Sekä silmälasit ovat edulliset. 

Tavoitan asiakkaani markkinoimalla tuotetta Facebookissa sekä muualla somessa. Asiakkaille on myös Näkö kuntoon - lehti. Haluan myös tavoittaa ikääntyneitä asiakkaita, joten käyn vanhainkodeissa esittelemässä tuotettani ja asiakkaat saavat itse kokeilla eri vaihtoehtoja. 

Tuotteeni asemoituu markkinoille hyvin, koska asiakaspalvelu on ainutlaatuista. Haluan ottaa kaikenikäiset ihmiset huomioon ja tarjota heille parasta mahdollista apua näkökykyyn. 
Toivon, että muut näkevät asiantuntevana ja nousevana yrityksenä. 

Tuotteeni identiteetti on tarkka, kirkas ja moderni. Ensimmäisenä tuli mieleen tarkka, koska huononäköiset haluaisivat tarkan näkökyvyn ja nämä silmälasit auttavat siinä. Seuraavana kirkas, että ihmiset näkevät silmälasien avulla kaiken kirkkaasti ja selvästi. Modernia näihin silmälaseihin tuo värit ja muodot. 





Kuka pelkää trollia?

mikä oli videon trolli tapaus?
Apetinan järjestämä #somekokki kilpailu, jonne tuli epäsopivia reseptejä.
millaisia ajatuksia video herätti?
Reseptit olivat naurettavia.
mitkä olivat tärkeimmät ja keskeisimmät näkökohdat aiheeseen?
Somea pitää valvoa tarkasti. 
Huumoria kannattaa hyödyntää.

mitä videosta voi oppia?
- resursoi läsnäolo
- laita prosessit kuntoon 
- panosta kilpailusääntöihin
- sijoita myös konepellin alle

maanantai 19. lokakuuta 2015

Markkinointiviestintää

Pakkaus




Valitsin tämän, koska se suojaa tietokonetta kätevästi sekä ulkoasu on hieno. Ulkoasulla ja olemuksella tekijä pyrkii siihen, että tietokone on suojassa sekä se on miellyttävän näköinen. Pakkausta voisi kehittää siten, että keksisi erinäköisiä suojia.


Valitsin tämän, koska pakkauksen ulkoasu on todella hieno. Itse ainakin pidän ulkoasua todella miellyttävänä. Ulkoasulla ja olemuksella tekijä pyrkii siihen, että tuote on näyttävän näköinen ja erottuu muista pulloista.


Graafinen ilme


Valitsin tämän sen takia, ettei se ole ihan tavallinen, tylsä, valkoinen kirjekuori, sekä kortit ovat kauniita. Ulkoasu on kokonaisuudessa onnistunut ja se miellyttää ainakin minua. Tekijä pyrkii siihen, ettei kirjekuori sekä kortit olisivat tylsiä vaan ihastuttavia. En osaa sanoa, miten sitä voisi vielä kehittää, koska nähtävästi eri kokojakin löytyy. Ehkä värejä voisi lisätä.



Valitsin tämän, koska se osui heti silmään, koska värit sopivat todella hyvin kahviteemaan. Tämä varmasti miellyttää kaikkia kahvin ystäviä. Tekijä pyrkii mainostamaan kahvia enemmän, koska tuotteissa lukee I lova coffee. Tätä voisi ehkä kehittää siten, että lisää tuotteita.

Ulkomainonta


Valitsin kuvan, koska mielestäni se on hauska. Sekä se muistuttaa, että talvisin, kun on kylmä ja pakkasta, kannattaa käyttää pipoa tai muuta korvia suojaavaa. Luulen, että myös tekijä on pyrkinyt siihen. Mielestäni tuote on nuin hyvä, eikä tarvitse kehittää.


Valitsin tämän, koska siinä mainostetaan McDonaldsia, että se on myös öisin auki. Mainos on mielestäni vähän huono, koska kaikki eivät välttämättä tajua mitä siinä tarkoitetaan. Tekijä pyrkii mainostamaan McDonaldsia. Mainosta voisi kehittää vähän selvemmäksi, että mäkkärin logon tajuaisi paremmin.

Mainos


Valitsin tämän, koska mielestäni tämä on hyvä ovela, koska pullo on tehty mustaherukoista. Siinä mainostetaan mustaherukan makuista Fantaa. Tekijä pyrkii mainostamaan Fantaa hyvin ulkoasun avulla. Tätä voisi kehittää siten, että Fantan eri makuvaihtoehdoista tekisi myös näyttäviä.


Valitsin tämän mainoksen siksi, että tässä mainostetaan ilmaista wi-fiä McDonaldsissa. Mielestäni tämä on hyvä idea, koska ihmiset käyttävät niin paljon internettiä, mutta toisaalta, miksi nykyään pitää ruokapaikoissakin olla wi-fi. Itse yleensä menen syömään, enkä somettamaan. Tekijä pyrkii ulkoasulla siihen, että ihmiset huomaavat wi-fi yhteyden.
   

Sepon lihatori juliste (kuva ja upotuskuva)



sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Sähköisen kaupankäynnin ylläpito, YHTEENVETO

MyCashflow raportit




Syyskampanjan aikana sain yhteensä 4 tilausta ja joulukampanjan aikana 5 tilausta. Enemmän myyntiä sain kuitenkin joulukampanjan aikana. Syyskampanjan aikana alennuksia ei ollut, joulukampanjan aikana alennukset olivat yhteensä 757,44 €.





Tilauksia toimitin joulukampanjan aikana 9 ja toimituskuluja kertyi 30,00€. Syyskampanjan tilauksia toimitin 4 ja toimituskulut olivat 12,50€.





Joulukampanjan aikana jouduin perumaan yhden tilauksen. Kaikki tilaukset on toimitettu kirjeellä. Joulukampanjassa toimituskulut ovat suuremmat, koska tilauksia oli enemmän.





Kummassakin kampanjassa maksutapa oli lasku ja molemmissa maksutapahtumia oli 4.



Syyskampanjassa ei käytetty alennuskuponkeja ollenkaan. Joulukampanjassa käytettiin ja alennuksia yhteensä 757,44€ 

 
Myytyjä tuotteita oli enemmän joulukampanjassa kuin syyskampanjassa. Myydyin tuote  joulukampanjassa oli Guess-rannekoru. Joulukampanjassa katetuotto on suurempi.


torstai 1. lokakuuta 2015

Toimitustavat

1. Mieti millaisia toimitustapoja sinun tuotteesi tarvitsevat?
- Kaikki tuotteistani mahtuvat kirjeeseen.


2. Miksi valitsit toimitustavat, jotka valitsit?
Valitsin toimitustavaksi kirjeen, koska tuotteeni on niin pieniä. 

3. Sopiiko sinulle Posti Prinetti ja SmartPOSTI toimitustavaksi? Perustele vastaus.
 Kyllä sopisi, koska näistä toimitustavoista on paljon hyötyä,  pystyy tulostamaan osoitekortin, seuraamaan lähetystä, tekstiviesti-ilmoitukset ja SmartPost-pakettiautomaatti. Pakettiautomaatti on edullinen toimitustapavaihtoehto. Lähetykset hinnoitellaan koon mukaan, ei painon.



4. Sopiiko verkkokauppasi toimitustavaksi Matkahuolto? Perustele vasatuksesi.
 En tarvitse Matkahuoltoa, koska tuote toimitetaan suoraan asiakkaan postilaatikkoon tai asiakas voi halutessaan noutaa paketin postista.

5. Entäpä EDI? Perustele tämänkin vastaus.
Ei siitä mitään haittaakaan olisi, koska voi siirtää lähetysten tiedot sähköisesti eri kuljetusyhtiöihin ja tulostaa osoitekortit tilaukselle yhdellä klikkauksella. EDIN avulla voin myös hallita verkkokauppani kaikkia lähetyksiä.

tiistai 29. syyskuuta 2015

Joulukampanija IV osa (Analytics)

1. Tarkastele ensin yleiskatsausta, mitä siitä saat irti?
 Istunnot ovat olleet huipussaan 1. syyskuuta. Istuntoja on yhteensä ollut 76, käyttäjiä 41, sivun katseluita 471, sivuja/istuntoja 6,20, istunnon keskimääräinen kesto on ollut 00:07:04, välitön poistuminen prosenteissa on 42,11% ja uusia istuntoja 47,37%.

2. Paljonko aktiivisten asiakkaisen määrä on muuttunut?
Ensimmäisestä päivästä tähän päivään aktiivisten käyttäjien määrä on noussut 2 käyttäjästä 39 käyttäjään.

3. Kertooko kohorttianalyysi sinulle mitä?
Voit tarkastella käyttäjäryhmien käyttäytymistä ja tehokkuutta yhteisten attribuuttien perusteella.  Kohortti on joukko käyttäjiä, joilla on yhteinen ominaisuus. Esimerkiksi kaikki käyttäjät, joilla on sama hankintapäivä, kuuluvat samaan kohorttiin. Kohorttianalyysiraportin avulla voit eritellä ja analysoida kohorttien käyttäytymistä.

4. Asiakkaitten Geo -> kieli / sijainti.
 68,42% kävijöistä on ollut suomalaisia, 10,53% englantilaisia, 3,95% ruotsalaisia.
Kävijöitä on eri maista
- Suomesta
- Englannista
- Alankomaista
- Venäjältä
- Japanista
- Argentiinasta
- Australiasta
- Marocosta

5. Mitä sinulle kertoo Käyttäytyminen -> Uusi vs. palavaa analyysi?
Palaavia käyttäjiä enemmän kuin uusia käyttäjiä. Uusilla käyttäjillä on suurempi prosentti välittömässä poistumisessa.






6. Käyttäytyminen ->  Käyntitiheys ja paluu
 Suurin osa on tehnyt yhden istunnon ja sen aikana monta sivun katselua.


7. Käyttäytyminen ->  Sitouttaminen

8. Teknologia -> Verkosto
Savon koulutuskuntayhtymä 65,79%
mochahost.com 6,58%
cjsc er-telecom company samara 3,95%
digital ocean inc. 3,95%
ipv4 address block not managed by the ripe ncc 2,63%
alibaba.com llc 1,32%
computek solutions group 1,32%
dna verkot 1,32%
japan nation-wide network of softbank bb corp 1,32%

9. Mobiili -> Yleiskatsaus
 Käyttäjät ovat selanneet sivujani eniten tietokoneella 93,42% ja puhelimella 6,58%

10. Vertailu -> Kanavat tee erilaisia määrityksiä ja tulkitse tuloksia
 

11. Tutki Käyttäjäliikennettä (suomi) mitä sivut ovat ensinkatsottuja ja mihin he sitten menevät.
 Ensinkatsottuja sivuja ovat olleet etusivu, syyskampanja, verkkokauppa on avattu-sivu, tuotteet ja muita sivuja. Sitten he ovat menneet toimitusehtoihin, tuotteihin, kassalle, palautuskyselyyn, tietoa yrityksestä ja muille sivuille.

keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Ulkoasun muokkaus käytännössä


Sain ladattua oletusteeman ja purettua sen. Muokkasin otsikot, tekstin ja hintojen värit.