Logistiikka
Logistiikka käsittää tuotteiden virran aina valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle saakka.
Tuotteiden sisäänostot ja varastointi sitovat suuren osan verkkokauppayrityksen varoista. Suuremmat kertahankinnat ovat huomattavasti edullisempi vaihtoehto verkkokaupalle. Ylisuuret ja väärin ajoitetut sisäänostot voivat johtaa maksuvalmiusongelmiin.On tärkeää löytää sopiva tasapaino tuotteiden hyvän saatavuuden ja varaston sitoman pääoman välille.
Verkkokauppiaat hankkivat useiden asiakkaiden tilaamat tuotteet kerralla toimittajalta. Osa tilaustuotteistä toimitetaan suoraan valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle, jolloin tuotteita ei varastoida ollenkaan. Tilaus voidaan ohjata kokonaan toimittajalle, jolloin vältetään päällekkäiset työvaiheet. Tilauksen vastaanottamisesta ja toimittamisesta kannattaa lähettää asiakkaalle tietoa. Se on hyvää palvelua ja lisää luottamusta.
Hyvä logistiikka antaa asiakkaalle mahdollisuuden valita hänelle sopivimman noutopisteen. Asiakas saa seurantakoodin, jolla voi seurata lähetystä.
Asiakkaalle lähetetään saapuneesta tilauksesta sähköinenviesti haluamallaan tavalla.
Kotiinkuljetukset parantavat asiakaspalvelua ja saa isotkin tuotteet myyntiin.
Logistiikkaketjun avulla tuote kulkee valmistajalta loppuasiakkaalle.
Yritys maksaa kustannukset.
Omasta näkökulmasta
Verkkokaupassani pienennän varastoriskiä pitämällä valikoimissa tilaustuotteita, jotka toimitetaan suoraan valmistajalta tai tukkurilta ilman välivarastointia.
Pyrin seuraamaan verkkokaupan logistiikan tehokkuutta ja toimitusten tuottavuutta eri mittareilla. Esim. varaston kiertonopeus, palautusprosentti ja toimitusten tuottavuus.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti